szparagi

Szparag lekarski


Białe, zielone, czy fioletowe…
Szparagi są warzywem widywanym w supermarketach, lecz niegoszczącym zbyt często na naszych stołach.  
Nadeszła więc pora, aby przyjrzeć się im bliżej.

Właściwości odżywcze szparagów

Szparagi są znakomitym źródłem kwasu foliowego, witaminy C, E, beta-karotenu, wapnia, fosforu, potasu, glutationu (substancja o właściwościach antyrakowych i uodparniających), inuliny (probiotyk), błonnika.

Szparagi w diecie

Można je gotować, piec, grillować- każdy sposób jest dobry.
W internecie znajduje się setki pysznie wyglądających przepisów. Nam podoba się następujący:

Pieczone szparagi z czosnkiem i parmezanem

Składniki: szparagi, oliwa z oliwek, czosnek (opcjonalnie), sok z cytryny (opcjonalnie), ser parmezan (opcjonalnie), sól, pieprz.

Krok po kroku:

  1. Umyj szparagi i odłam twarde końcówki (wygnij w łuk, a same pękną w odpowiednim miejscu).
  2. Do miseczki wlej oliwę z oliwek, łyżeczkę soku z cytryny, wsyp zmiażdżony czosnek i wymieszaj.
  3. Ułóż szparagi na blasze i pokryj je dokładnie oliwą z dodatkami.
  4. Posyp solą i pieprzem.
  5. Rozgrzej piekarnik do 200 stopni Celsjusza i piecz przez 25 minut (do chwili, aż będą miękkie).

Uwaga:

Osoby cierpiące na dnę moczanową i kamienie nerkowe nie powinny zjadać dużych ilości tego warzywa, gdyż zawiera sporo puryn (subst. prowadzące do gromadzenia się kwasu moczowogo w naszym organizmie).

Kliknij i przeczytaj o prozdrowotnych właściwościach aronii.

Na podstawie:
http://www.foodnetwork.com/recipes/ina-garten/roasted-asparagus-recipe
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-lecznicze-jakie-witaminy-i-mineraly-za_41480.html