Odzyskaj energię!


Każdego ranka wstajesz zmęczony. W ciągu dnia pijesz kawę za kawą, lub napoje energetyzujące. Po pracy nie masz siły na nic….

Wiele czynników ma wpływ na nasze samopoczucie. Przeanalizuj poniższą listę odnosząc ją do własnych nawyków żywieniowych oraz stylu życia.

10 wskazówek na odzyskanie energii

  1. Pij od 1,5-2,5 l płynów dziennie. Woda w naszym organizmie odgrywa wiele istotnych funkcji. Bierze ona udział w transporcie składników odżywczych do narządów i komórek ciała.  Właściwe nawodnienie organizmu poprawia jego wytrzymałość, oczyszcza i zmniejsza uczucie zmęczenia. Zalecana ilość przyjmowania wody zależy w dużym stopniu od liczby spożywanych kalorii. Na 1 kalorię przypada 1 mililitr wody.
  2. Sprawdź, czy twój organizm nie jest zakwaszony
  3. Nie jedz żywności przetworzonej. Gotuj w domu.
  4. Zadbaj o właściwy poziom żelaza. Niedobór tego mikroelementu może objawiać się w kłopotach z koncentracją i w osłabieniu. Najlepszym źródłem żelaza są: wodorosty morskie nori, soczewica, jajka, drób, fasola kidney, rzeżucha, jarmuż, szpinak, pokrzywa, natka pietruszki, burak, suszone morele, figi, suszone śliwki.
  5. Zadbaj o właściwy poziom magnezu. Najlepszym źródłem tego makroelementu są: nasiona sezamu, surowe kakao, winogrona. awokado, banany, brązowy ryż, jarmuż, rukiew wodna (lub rzeżucha), kiełki lucerny, rodymenia palczasta, kelp, proso, migdały, orzechy laskowe, rukola.
  6. Zadbaj o właściwy poziom witaminy C, która nie tylko zwiększa odpornść organizmu, ale i wspiera pracę nadnerczy. Najlepszym źródłem tej witaminy są: porzeczki, brokuły, brukselka, chrzan, jabłka, czerwona papryka, truskawki, cytryny, pomidory, owoce goji, jeżyny, owoce dzikiej róży, słodkie ziemniaki, zielony groszek, kiwi.
  7. Zadbaj o właściwy poziom witamin z grupy B. Biorą one udział w przemianie białek i węglowodanów. Zmniejszają uczucie zmęczenia, osłabienia i apatii.
  8. Unikaj węglowodanów prostych, gdyż to one odpowiedzialne są za skoki poziomu glukozy we krwi. Zamień je na węglowodany złożone np. owoce, warzywa, pełnoziarniste pieczywo, kasze.
  9. Uprawiaj aktywność fizyczną minimum 3 – 5 razy w tygodniu po 30 minut. Ćwiczenia fizyczne regenerują, dodają energii, podnoszą odporność na stres i zwiększają poczucie szczęścia (endorfiny).
  10. Śpij 6-8 godzin każdej nocy. Wielu z nas próbuje nadgonić zaległości dnia nocą. Pamiętajmy jednak, iż brak snu negatywnie wpływa na pracę mózgu (trudniej nam się jest skupić i przyswoić nowe informacje), oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca, nadciśnienia i otyłości.