Jak zwalczyć zgagę dietą

Pożegnaj się ze zgagą


Wielu z nas cierpi na tą nieprzyjemną dolegliwość. Cofanie się kwaśnej treści żołądka do przełyku najczęściej objawia się w uczuciu pieczenia powyżej pępka lub za mostkiem.
Ból ten nierzadko promieniuje do rąk i szyi, oraz powoduje nudności. Jakie są przyczyny tego schorzenia? Może być ich wiele:

  • przejadanie się
  • łączenie zbyt wielu typów żywności w jednym posiłku
  • spożywanie tłustych dań
  • ciąża
  • palenie papierosów
  • picie alkoholu
  • przyjmowanie aspiryny
  • jedzenie w pośpiechu lub przed aktywnością fizyczną
  • refluks żołądkowo-jelitowym
  • przepuklina rozworu przełykowego
  • stres

Co możesz zrobić, aby pozbyć się tego nieprzyjemnego pieczenia?

Unikaj: 

  • tłuszczy nasyconych
  • smażonych potraw
  • czerwonego mięsa
  • wędlin (kiełbas, salami, pasztetów)
  • tłustych mięs (golonka, gęsi, kaczki, żeberek)
  • fastfoodów
  • kwaśnych produktów np. pomidorów i cytrusów
  • pikantnych produktów np. cebuli i czosnku
  • napojów gazowanych
  • kofeiny (kawa, herbata, czekolada), gdyż zdecydowanie zaostrza objawy zgagi

Włącz do diety:

  • banany, łagodzą one skutki cofania się kwasu
  • kalafior, szpinak, marchew, buraki, ziemniaki
  • kurkumę, bazylię, oregano, estragon, koperek i rozmaryn
  • chude mięso
  • chudy nabiał
  • mięso gotowane, gotowane na parze, duszone, pieczone w rękawie

Inne wskazówki:

  • Zmień dietę, łącz odpowiednie grupy żywności. Oddzielaj produkty wysokobiałkowe od wysoko-węglowodanowych, czyli jedz mięso z gotowanymi warzywami bądź surówką, a nie z chlebem czy ziemniakami.
  • Przed posiłkiem pij sok z aloesu lub z surowych ziemniaków.
  • Podczas jedzenia nie przyjmuj żadnych dodatkowych płynów.
  • Spożywaj w spokoju niewielkie posiłki, gryź każdy kęs.
  • Jedz powoli.
  • Aktywność fizyczną uprawiaj po odczekaniu 2 godzin od spożycia ostatniego posiłku.
  • Nie kładź się od razu po posiłku. Najlepiej odczekać 2-3 godziny. W pozycji leżącej kwasy żołądkowe przedostają się do przełyku. Spacer jest znacznie lepszym regeneracyjnym rozwiązaniem, który doda Ci energii na resztę dnia i odświeży umysł.
  • Załóż dzienniczek. Zapisuj częstotliwość występowania przykrego pieczenia. Na tej podstawie będziesz mógł uczyć się reakcji własnego ciała na spożywane produkty, oraz modyfikować styl żywienia i aktywności fizycznej.

 

Na podstawia: McKeith, Encyklopiedia żywienia. Przewodnik po zdrowym życiu A-Z

http://gastryczne.pl/zgaga/

https://portal.abczdrowie.pl/zgaga