Dieta wegetariańska


Choroby cywilizacyjne, badania naukowe i uważne obserwacje własnego ciała skłania coraz to więcej osób do wprowadzenia fundamentalnych zmian w swoim życiu.

Zmiana stylu życia

Powrót do natury, czerpanie z darów ziemi i poczucie wewnętrznej harmonii staje się priorytetem. Poszukiwanie zdrowia fizycznego i mentalnego często kończy się przebłyskiem świadomości i zmianą stylu życia. Osoby interesujące się zdrowym sposobem odżywiania, posiadają także większą wiedzę na temat procesów produkcji, stosowanych konserwantów, oprysków, antybiotyków i niehumanitarnego traktowania zwierząc, co często skutkuje ich przejściem na dietę wegetariańską. 

Wegetarianizm

Isnieje kilka rodzajów diety wegetariańskiej: 

  • Laktowegetarianizm – dozwolony nabiał, 
  • Lactoowowegetarianizm – dozwolony nabiał i jaja, 
  • Pescowegetarianizm – dozwolone ryby, 
  • Weganizm – całkowity zakaz spożywania produktów pochodzenia odzwierzęcego.

Dobrym źródłem podstawowych informacji na temat odżywiania jest wegetariańska piramida żywienia. Dzięki niej możemy zorientować się,  na jakich grupach produktów powinniśmy opierać nasz jadłospis, które odrzucić,  a które stosować w umiarze.

Wegetariańska piramida żywienia

Piramida dzieli produkty spożywcze na 5 grup.
Analizując od jej podstawy wymienia kolejno:

  • produkty zbożowe,
  • owoce i warzywa,
  • rośliny strączkowe oraz produkty mleczne i jaja,
  • orzechy i nasiona,
  • oliwę i oleje roślinne.

Istnieje wiele publikacji zawierających szczegółowe opisy zasad diety wegetariańskiej, oraz ciekawe przepisy. W internecie także roi się od artykułów, poradników i blogów na ten temat.

Od czego zacząć?

Dietę tę można zacząć stopniowo. Na początku zaleca się przygotowanie kilku bezmięsnych dań tygodniowo. Ten czas jest przeznaczony na obserwowanie reakcji naszego organizmu na zmianę, na poszukiwanie alternatywnych produktów spożywczych i poszerzanie wiedzy na temat ich wartości odżywzych. 

Dieta ta nie jest  tania. Produkty pełnoziarniste, bakalie i orzechy mają wyższą cenę, jednakże dzięki oszczędnściom na zakupie mięsa, nie nadwyręży ona naszego budżetu w znaczny sposób. 

Kluczem do wegetarianizmu jest staranne planowanie menu. Pomimo tego, iż skreślamy z naszego jadłospisu wiele produktów odzwierzęcych, w dalszym ciągu musimy dbać o to, by zaspokojone zostało zapotrzebowanie naszego organizmu na wszystkie składniki odżywcze.

Badania wskazują, iż wegetarianie mają niższy BMI niż mięsożercy, co jest dodatkowym bonusem dla zwolenników bezmięsnej diety.

Kliknij i przeczytaj także podstawowe założenia diety Atkinsa.

Na podstawie:
http://dieta.mp.pl/lista/102120,bialko-w-diecie-wegan-i-wegetarian
http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/odzywianie/wegetarianizm-a-fitness-zasady-diety-i-najpotrzebniejsze-skladniki_42538.html
http://www.wegetarianie.pl/

Skorzystaj z oferty najlepszego cateringu dietetycznego w Krakowie.