Bidon z izotonikiem - napoje izotoniczne, pić czy nie

Napoje izotoniczne – pić czy nie?


Zawartość wody w organizmie dorosłego człowieka powinna być utrzymana na stałym poziomie. Ilość wypitej wody powinna być równa tej wydalonej z organizmu, dlatego tak ważne jest jej uzupełnianie. Najpopularniejszym napojem nawadniającym jest niegazowana woda mineralna, jednak coraz częściej sięgamy także po napoje izotoniczne. Co zawierają izotoniki, kto może je pić i czy są zdrowe?

Jak działają napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne mają za zadanie uzupełnić poziom płynów i elektrolitów wydalanych z organizmu wraz z potem. Według reklam izotoniki nawadniają organizm lepiej niż woda i jednocześnie uzupełniają witaminy, minerały oraz sole mineralne tracone podczas wysiłku fizycznego.

Co zawierają napoje izotoniczne?

Głównym składnikiem izotoników jest woda oraz sód, który dba o utrzymanie odpowiedniego poziomu elektrolitów oraz korzystnie wpływa na proces wchłaniania wody. W składzie napoju możemy znaleźć także potas, którego działanie polega na wspomaganiu funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. Ponadto reguluje on równowagę wodno-elektrolitową organizmu. Niektóre napoje izotoniczne mogą zawierać także magnez i wapń, które zapewniają prawidłową pracę układu mięśniowego i nerwowego. Dodatkowo magnez pomaga także utrzymać prawidłową temperaturę ciała. Izotoniki zawierają także węglowodany, przeważnie łatwo przyswajalne: glukozę, fruktozę, maltozę, sacharozę czy maltodekstrynę. Ich zadaniem jest dostarczenie dodatkowej energii, by organizm mógł znieść większy wysiłek. Niektóre izotoniki zawierają również kofeinę. Kupując izotoniki należy zwracać uwagę na:

  • wartość osmolalności napoju izotonicznego (powinna mieścić się w przedziale 270-340 mOsm/kg),
  • zawartość sodu (od 450 mg/l do 1110 mg/l),
  • kaloryczność (od 80 kcal/l do 350 kcal/l),
  • indeks glikemiczny (ok. 75% energii powinno pochodzić z cukrów o wysokim indeksie glikemicznym).

Dla kogo napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne polecane są sportowcom i osobom aktywnym fizycznie. Australian Institute of Sport (AIS) zaleca spożywanie ok. 800-1000 ml płynów osobom, których wysiłek trwa ponad 30 minut. Jeśli zaś wysiłek trwa dłużej niż godzinę powinno się pić napoje izotoniczne, by uzupełnić tracone składniki – przede wszystkim sód, potas i węglowodany.

Napoje izotoniczne a odchudzanie

Osoby, które stosują dietę odchudzającą, a także wykonują aktywność fizyczną (np. aerobik, pływanie), która trwa około godziny, nie powinny wprowadzać do swojego menu napojów izotonicznych. Dlaczego? Otóż organizm będzie wtedy korzystał z energii pochodzącej z węglowodanów z napoju, zamiast z tkanki tłuszczowej. Osobom odchudzającym zaleca się więc picie wody niegazowanej.

Czy napoje izotoniczne są zdrowe?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów napojów izotonicznych. Przy zakupie produktu warto więc zwrócić uwagę na jego skład, ponieważ może on wpłynąć na nasze zdrowie. Kolor i smak izotonikowi nadają różne barwniki, które wykazują negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu – mogą m.in. prowadzić do rozwoju wielu chorób i schorzeń, w tym nowotworów. Lista pozostałych składników napojów nawadniających może być długa: benzoesan sodu, aspartam, syrop glukozowo-fruktozowy, E102, E133, E151. Substancje te mogą wywoływać alergie, dlatego też nie jest to napój polecany dzieciom, osobom starszym, chorym oraz kobietom w ciąży czy matkom karmiącym. Czytajmy więc etykiety i dokonujmy rozsądnych wyborów lub zdecydujmy się na przygotowanie domowego napoju izotonicznego.

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Przygotowując izotonik w domu mamy pewność, że nie będzie on zawierał dodatkowych barwników czy wzmacniaczy smaku. Do sporządzenia domowego napoju izotonicznego potrzebnych jest tylko kilka składników:

  • 500 ml wody
  • 2 łyżki prawdziwego miodu
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • szczypta soli

Do takiego napoju izotonicznego można też dodać ulubione owoce mrożone, przyprawy np. pieprz cayenne czy zioła tj. mięta czy melisa.

Składniki należy wymieszać, przelać do szklanej butelki i odstawić na noc w chłodne miejsce. Przygotowany napój można przechowywać w lodówce – lekko schłodzony smakuje najlepiej i nie powoduje problemów z funkcjonowaniem układu pokarmowego.