Kasza

Dobra jest kasza nasza, czyli dlaczego warto ją jeść?


Pełnoziarniste produkty zbożowe to jeden z fundamentów prawidłowo zbilansowanej i zdrowej diety. Nie bez powodu stanowią również jedno z ważniejszych pięter Piramidy Żywieniowej, zgodnie z którą należy spożywać 6 porcji produktów zbożowych w ciągu dnia. Nie powinno wśród nich zabraknąć również kasz, które są bogactwem cennych składników odżywczych.

Rodzaje kasz

Kasze to nasiona zbóż poddane oczyszczaniu z niejadalnych części ziarna. W zależności od zboża dzielimy je na gryczane, jęczmienne, owsiane, pszenne, z prosa, ryżu oraz kukurydzy.

Kasza gryczana

Wytwarzana jest z nasion gryki. Występuje zarówno w formie nieprażonej, która powstaje z łamanych, niepalonych ziaren gryki o delikatnym smaku, jak i w formie prażonej, która jest bardziej popularna z uwagi na swój intensywny smak. Jeśli potrzebny Ci produkt bezglutenowy, bez wątpienia jest nim kasza gryczana. Wartości odżywcze wskazują na pokaźne ilości białka, zawierającego wszystkie aminokwasy egzogenne, a także dużą pulę przeciwutleniaczy, zmagających się z wolnymi rodnikami. Kasza gryczana zalecana jest w diecie osób chorych na cukrzycę, ponieważ zawiera dużo błonnika pokarmowego i ma niski indeks glikemiczny.

Kasza jaglana

Powstaje z okrągłych ziaren prosa o żółtawym zabarwieniu. Kasza jaglana zawiera najwięcej żelaza spośród wszystkich kasz. Znajdziemy w niej również miedź, krzem, witaminę B1, B2 i B6, a także cynk. Dodatkowo wyróżnia się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mimo cennego wpływu na zdrowie sprawiają, że okres przechowywania jaglanki jest stosunkowo krótki. Cenne właściwości kaszy jaglanej wynikają również z zawartości lecytyny wpływającej na prawidłowe działanie układu nerwowego. Ligniny z kolei są silnymi przeciwutleniaczami oraz wyrównują gospodarkę hormonalną. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Kasza jęczmienna

Jest to kasza z ziaren jęczmienia. W zależności od stopnia rozdrobnienia dzielimy ją na 3 grupy:

  • Kasza pęczak – całe, wypolerowane ziarna pozbawione łuski

  • Kasza perłowa – pęczak pocięty na kawałki o grubym, średnim lub drobnym stopniu rozdrobnienia

  • Kasza łamana – rozdrobiony pęczak, który nie jest poddawany polerowaniu

Kasza jęczmienna zawiera błonnik rozpuszczalny obniżający poziom cholesterolu frakcji LDL oraz zmniejszający wchłanianie tłuszczu wraz z pożywieniem. Dodatkowo kasza ta zapobiega drastycznym wzrostom stężenia glukozy we krwi oraz stanowi cenny składnik odżywczy dla jelita grubego, stymulując do pracy naturalną mikroflorę. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy działa przeciwwirusowo, antybakteryjnie, przeciwzapalnie oraz przeciwnowotworowo.

Kasza bulgur

Wiele osób zastanawia się, z czego jest kasza bulgur. Powstaje ona z gotowanych, wysuszonych oraz rozgniecionych ziaren pszenicy durum. Kasza bulgur charakteryzuje się bardzo dużą zawartością błonnika pokarmowego, a także magnezu, potasu i fosforu. Dzięki tym właściwościom kasza ta wspomaga pracę serca, koi nerwy, a także obniża poziom glukozy we krwi.

Kasza kuskus

To kolejny przykład kaszy powstającej z pszenicy durum, która jest gotowana na parze, a następnie starannie polerowana. Jest prosta i szybka w przygotowaniu, dlatego znajduje wielu zwolenników. Warto jednak pamiętać, że w porównaniu z innymi kaszami zawiera znacznie mniej cennego błonnika pokarmowego. Jest jednak źródłem znacznych ilości białka oraz węglowodanów i stanowi produkt lekkostrawny.

Dlaczego warto jeść kasze?

Kasze stanowią produkt z pełnego ziarna, co świadczy o ich wysokiej wartości odżywczej. Niewielki stopień oczyszczenia i rozdrobnienia decyduje o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego niezbędnego dla prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Składnik ten zapobiega zaparciom, nowotworom jelita grubego, a także wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu LDL we krwi. Dodatkowo kasze to jedno z najważniejszych źródeł pokarmowych witamin z grupy B oraz składników mineralnych, takich jak magnez, cynk, żelazo oraz potas. Regularne spożycie kaszy ułatwia koncentrację, zapobiega łamliwości włosów i paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, kołataniu serca oraz bolesnym skurczom mięśni.

Cenną zaletą kasz jest niski stopień przetworzenia, a zastosowane procesy technologiczne obejmują jedynie zbiór i oczyszczenie z części niejadalnych. Są to więc produkty spożywcze pozbawione konserwantów, barwników i polepszaczy smaku.

Jak jeść kasze?

Kasza jest łatwa oraz szybka w przygotowaniu. Wystarczy wsypać ją do wrzącej wody i gotować w zależności od rodzaju około 20 minut. Na bazie różnego rodzaju kasz można przygotować tanie, a przede wszystkim zdrowe dania. Produkty te stanowią nie tylko idealny dodatek do posiłków obiadowych, ale są również świetną bazą śniadaniową. W połączeniu z jogurtem i owocami stworzą pyszny oraz pożywny posiłek lub deser na słodko. Popularne stają się również budynie jaglane, musy zbożowo-owocowe, kaszotta, a także kotlety wegańskie. Nie bez przyczyny pokochała je więc również niejedna dieta pudełkowa. Włącz kasze do swojego menu i ciesz się pełnowartościową dietą!