Walka z jesienną chandrą


Szarość za oknem, dźwięk kropli deszczu obijających o szybę, widok uginających się drzew pod wpływem uporczywego wiatru – wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na zbliżającą się jesień. Nie od dziś wiadomo, że czynniki pogodowe mogą odbić się na naszym samopoczuciu. Widząc taką aurę pogodową tylko nieliczni są w stanie rozpocząć dzień z uśmiechem na twarzy.

Marzeniem większości z nas nie jest rozłożenie parasola i poranny dojazd do pracy. Za to wizja pozostania w domu, przyrządzenia aromatycznej kawy, bądź herbaty z cytryną i miodem, otulenia się kocem i delektowania dobrą lekturą brzmi niesłychanie kusząco. Niestety “pora deszczu i chłodu” dopiero się zaczyna, więc należy obmyślić strategię działania. 

Co możemy zrobić, aby pomimo niesprzyjających warunków pogodowych, być w stanie sprostać codziennym obowiązkom?

Jest kilka sposobów:

Po pierwsze, musimy zadbać o dietę. W dalszym ciągu spożywanie  5 porcji warzyw i owoców jest obowiązkowe. Witaminy, mikro i makroelementy są niezbędne do wzmocnienia układu odpornościowego i dostarczeniu naszemu organizmowi potrzebnych substancji odżywczych.  Warto pamiętać o płatkach owsianych na śniadanie dodających energii.

Po drugie, nie zapominajmy o uprawianiu aktywności fizycznej, gdyż wysiłek fizyczny pomaga uwolnić endorfiny – hormony szczęścia. Brzydka pogoda za oknem nie jest idealna na spacer, lecz istnieje wiele innych opcji. Jeżeli masz taką możliwość, skorzystaj z ofert krytych pływalni i pobliskich siłowni. Kluby fitness oferują bardzo szeroki wachlarz zajęć, od zumby, przez aerobik, trampoliny, step, spinning, po pilates i yogę. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Poziom endorfin jest także podnoszony przez śmiech, więc zamiast antydepresantów warto sięgnąć po dobrą komedię lub umówić się na spotkanie z przyjaciółmi 🙂

Innym hormonem wpływającym na nasze samopoczucie jest oksytocyna, uwalniana poprzez kontakt fizyczny. Wystarczy uścisk dłoni, objęcie bliskiej osoby i nasz świat staje się piękniejszy.

Terapia światłem jest także jednym ze sposobów na jesienną chandrę. W niektórych sklepach można nabyć specjalne lampy, które imitują światło dzienne. Postaw ją na swoim biurku i poczuj przypływ energii. Zalecany czas “doświetlań”, to minimum 1 godzina dziennie.

Pamiętaj, należy cieszyć się pełnią życia…nawet jesienią 🙂