truskawki właściwości w diecie

Słodziutkie truskawki


Większość z nas czeka na moment pierwszych, soczystych, czerwonych, aromatycznych truskawek. Ich słodki smak wspaniale komponuje się w sałatkach, kompotach, koktajlach mlecznych, ciastach, plackach, galaretkach, oraz w wielu innych potrawach. Owoc ten najlepiej spożywać na surowo, gdyż jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów.

Pochodzenie i budowa truskawki

Truskawka jest rodzajem poziomki, należącej do rodziny różowatych. Powstała w 1712 roku, kiedy to skrzyżowano ze sobą poziomkę wirginijską, pochodzącej z Ameryki Północnej z poziomką chilijską. Zwana jest również poziomką ananasową lub poziomką wielkoowocową.

Podobno jej nazwa pochodzi od staropolskiego słowa “truskać”, co oznacza “łamać się” i odnosi się do jej łamliwych pędów.

Zbierając je należy zrywać owoce wraz z szypułkami, dzięki czemu zachowają dłużej świeżość.

Traskawka i jej właściwości

Truskawki są bogatym źródłem witaminy A, B2, B3, C, E, oraz licznych składników mineralnych, jak na przykład fosfor, krzem, magnez, mangan, potas, wapń, żelazocynk.

Witaminy i minerały zawarte w truskawkach:

  • poprawiają zdrowie kości, skóry, włosów, paznokci,
  • poprawiają zdrowie układu nerwowego i pamięć,
  • podwyższają poziom energii,
  • zwiększają spalanie tłuszczu dzięki zawartej w nich bromelinie,
  • regulują poziom cukru we krwi,
  • obniżają poziom złego cholesterolu we krwi,
  • chronią przed rakiem (kwas elagowy). 

Spożywanie truskawek zaleca się na wiosnę i jesień, gdyż pestycydy używane do ich uprawy poza sezonem mogą wywołać alergie, bóle głowy, a nawet mieć działanie rakotwórcze.

Kliknij i poznaj prozdrowotne właściwości tymianku.

Na podstawie: 

http://kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/truskawki-skladniki-odzywcze-jakie-choroby-lecza-kiedy-szkodza/3nhnt