wpływ soli na zdrowie

Wpływ soli na nasze zdrowie


Faktem jest, iż sól wpływa źle na nasze zdrowie.
Zastanawialiście się kiedyś nad tym, dlaczego jest ona dla nas taka zła?

Wpływ soli na nasze zdrowie

Spożywanie nadmiernej ilości soli zmusza nerki, serce i żyły do cięższej pracy.

Gdy w naszym organizmie stężenie sodu jest zbyt wielkie, następuje zatrzymanie wody, pojawienie się zastojów i zwiększenie objętości krwi w krwioobiegu.

Wzmożona praca serca i napór na naczynia krwionośne z biegiem czasu może doprowadzić do stwardnienia naczyń krwionośnych, nadciśnienia, zatoru lub zawału.

Nadciśnienie jest jedną z głównych przyczyn chorób układu sercowo-naczyniowego.
Statystycznie, jest ono odpowiedzialne za ⅔ wszystkich zatorów i ½ chorób serca.
Tylko w  Chinach nadciśnienie jest przyczyną ponad miliona zgonów rocznie.

Kto jest najbardziej narażony na pojawienie się problemów zdrowotnych związanych z konsumpcją nadmiernej ilości soli?

  • osoby w wieku 50+,
  • cukrzycy,
  • nadciśnieniowcy.

Nadmierna konsumpcja soli może prowadzić także do innych poważnych chorób.

Badania wskazują na to, iż jedząc zbyt dużo soli narażamy się także na raka żołądka i osteoporozę.
Okazuje się, iż ilość wydalanego wapnia w moczu zwiększa się wprost proporcjonalnie do ilości spożywanej soli.

Wskazówki / profilaktyka

  • Jedz produkty będące bogatym źródłem potasu. Potas pomaga wydalić sód z organizmu i  obniżyć ciśnienie krwi. Dzienne zapotrzebowanie na ten makroelement, to 4700 mg dla osoby dorosłej. Natomiast sodu nie powinniśmy spożywać więcej niż 1200 mg dziennie.
  • Nie jedz żywności przetworzonej, lub ogranicz do minimum.
  • Gotuj w domu.
  • Używaj ziół zamiast soli. Wypróbuj kardamon, rozmaryn, majeranek, kurkumę, imbir, bazylię i sok z cytryny.
  • Jedz zdrowe oleje roślinne.
  • Połowę swego talerza zapełniaj warzywami i owocami.

Na podstawie:
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/sodium-health-risks-and-disease/