Wpływ nadwagi na zdrowie


W dzisiejszych czasach, szczególnie wśród osób młodych, widocznym trendem jest ciągłe dążenie do uzyskania pięknej sylwetki. Jesteśmy bombardowani reklamami środków dietetycznych, pigułek, drakońskich diet, oraz coraz to nowych urządzeń pomagających nam modelować jak największą ilość mięśni w jak najkrótszym czasie.
Wszyscy to rozumiemy, bo przypuszczalnie każdy z nas kiedyś zakupił tabletki lub herbatki “przyspieszające metabolizm”, jadł kiszoną kapustę przez tydzień, bądź zakupił przyrząd do ćwiczeń reklamowany w telewizji przez “greckich bogów”.

Nasze działania prowadzące do utrzymania, bądź osiągnięcia prawidłowej masy ciała są jak najbardziej uzasadnione. Nadwaga prowadzi bowiem do wielu zaburzeń zdrowotnych o których nie zdajemy sobie często sprawy.

Jakie zaburzenia zdrowotne pociąga za sobą nadwaga?

  • Schorzenia układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie, choroba wieńcowa, udar, zawał, miażdżyca).
  • Cukrzyca typu 2, która może doprowadzić do: niewydolności nerek, ślepoty nabytej, neuropatii, a w zaawansowanym stanie nawet do amputacji kończyn.
  • Zaburzenia układu oddechowego (bezdech senny, zadyszka, chrapanie).
  • Choroby układu mięśniowo-szkieletowego (zwyrodnienie stawów, dna moczowa, bóle plecow).
  • Problemy z układem trawiennym (zgaga, refluks żołądkowo-przełykowy i wzdęcia).
  • Wysiłkowe nietrzymanie moczu.
  • Schorzenia naczyń krwionośnych (żylaki, owrzodzenia skóry).
  • Zaburzenia równowagi hormonów żeńskich (niepłodność, zespół napięcia przedmiesiączkowego, objawy menopauzy).
  • Rak (podwyższone ryzyko raka macicy, pęcherzyka żółciowego, szyjki macicy, jajników, piersi i okrężnicy).
  • Kamica pęcherzyka żółciowego.

Czy powinniśmy się zamartwiać, jeżeli ważymy zbyt dużo?
Nie. Tym się nie należy stresować. Nerwy nam w niczym nie pomogą. Należy ze spokojem skorzystać ze wskaźników nadwagi i otyłości, obliczyć swoją prawidłową masę ciała i pomyśleć nad strategią jej osiągnięcia. Istnieje wiele czynników, które niestety nie działają na naszą korzyść w walce o smukłą sylwetkę.

Jakie są czynniki utrudniające schudnięcie?

  • Niezdrowy sposób odżywiania się.
  • Siedzący tryb życia.
  • Brak ruchu.
  • Niedobór witamin i minerałów.
  • Nadmierne spożycie węglowodanów.
  • Zaburzenie funkcji nadnerczy.
  • Nietolerancje pokarmowe.
  • Niedoczynność tarczycy.
  • Zatrzymanie się wody w organizmie.

Jak zacząć zdrowo żyć?  (Stosuj się do poniższych wskazówek, nawet jeśli brzmią banalnie.)

  • Zrób porządek w kuchni. Pozbądź się niezdrowych, tłustych, słonych i wysokokoprzetworzonych produktów.
  • Jedz surowe warzywa i owoce.
  • Zmniejsz kaloryczność diety.
  • Zadbaj o regularność i różnorodność posiłków.
  • Nie odpuszczaj śniadania.
  • Nie spiesz się przy jedzeniu.
  • Ostatni posiłek spożyj najpóźniej 3 godziny przed snem.
  • Nie rób zakupów kiedy jesteś głodny
  • Pij więcej wody (1,5-2L dziennie).
  • Zwiększ aktywność fizyczną.
  • Zadbaj o wystarczającą ilość snu.

Powyżej podaliśmy najważniejsze przyczyny i skutki nadwagi, oraz wskazówki jak sobie z nią poradzić. Teraz kolej na Ciebie!

 14862708451_73bdd2651b_zOkreśl swój problem, wypisz i przeanalizuj jego przyczyny, obierz strategię i działaj!

 

 

Na podstawie:

McKeith G., Encyklopiedia żywienia. Przewodnik po zdrowym życiu A-Z, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2009