Ciekawostki o produktach spożywczych

Walka z cellulitem – czego unikać?

Dobrze zbilansowana i dopasowana dieta może skutecznie pomóc pozbyć się cellulitu, czyli tzw. “pomarańczowej skórki”, z którą boryka się niejedna kobieta. Co więcej, zmiana nawyków żywieniowych może przynieść wiele korzyści zarówno dla zdrowia, jak i urody. Jadłospis kobiety walczącej z cellulitem powinien zawierać produkty, które przyspieszają metabolizm oraz wspomagają usuwanie nadmiaru wody i toksyn. Co więc jeść, a czego unikać, będąc na diecie antycellulitowej?

Dieta zwalczająca cellulit

Cellulit, czyli „skórka pomarańczowa”, to nierównomiernie rozłożona tkanka tłuszczowa na udach, pośladkach, ramionach czy brzuchu. Główną przyczyną jego powstawania jest niska aktywność fizyczna, zaburzenia gospodarki hormonalnej oraz nieprawidłowe odżywianie. W tkankach z cellulitem pogarsza się krążenie limfy i krwi oraz ukrwienie komórek. Jednym ze sposobów na pozbycie się zgrubień i fałdek jest dieta antycellulitowa, której jadłospis powinien być skomponowany m.in. z kolorowych warzyw i owoców. Należy pamiętać, że aby uzyskać oczekiwane efekty, trzeba na stałe wprowadzić zmiany do swojego codziennego menu.

Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa

Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna powinny stać się ważnym elementem naszego stylu życia, by zapobiec wielu schorzeniom oraz chorobom cywilizacyjnym, m.in. miażdżycy, cukrzycy czy otyłości. Właściwa dieta ma także wpływ na wygląd i kondycję skóry. Dlatego warto zmienić złe przyzwyczajenia żywieniowe i zadbać o zdrowy jadłospis całej rodziny. W przypadku walki z cellulitem należy spożywać 4-5 zbilansowanych posiłków dziennie, w równych odstępach czasowych (najlepiej co 3-4 godziny). Należy zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności (gotowe dania np. w proszku), jedzenia typu fast-food, chipsów, tłustych i smażonych potraw obfitujących w tłuszcze „trans”.

Niekorzystnie na przemianę materii wpływa także alkohol, należy więc unikać jego spożywania. Rafinowany biały cukier, ciasteczka, batoniki, słodycze, pieczywo z „białej” mąki pszennej także nie są dobrymi składnikami codziennego jadłospisu. W walce z cellulitem nie zaleca się spożywania soli, gdyż jej nadmiar powoduje obrzęki i odpowiada za gromadzenie się wody oraz toksyn. Można ją zastąpić innymi przyprawami, np: bazylią, tymiankiem, oregano, kolendrą, cebulą czy czosnkiem. Dzięki zmianie nawyków żywieniowych można pozbyć się nie tylko „pomarańczowej skórki”, ale również zbędnych kilogramów.

Owoce i warzywa do każdego posiłku

Jadłospis diety antycellulitowej powinien być bogaty w warzywa i owoce, które są źródłem witamin, mikroelementów, błonnika i antyoksydantów. Według zaleceń warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę spożywanych posiłków – 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce. Szczególnie korzystne właściwości w zwalczaniu cellulitu wykazuje cynk i potas, zaś przeciwutleniacze (witaminy C, E, beta- karoten, polifenole) chronią przed działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych m.in. za starzenie się organizmu. Warto więc sięgać po ziemniaki, pomidory, paprykę czerwoną, sałatę, brokuły i buraki. Niezbędnym składnikiem jest również witamina C, która pobudza produkcję kolagenu oraz krzem poprawiający wygląd skóry. Do diety trzeba włączyć kiwi, cytrusy, czarne porzeczki, borówki, truskawki, arbuza, żurawinę, a także natkę pietruszki, ogórki, szpinak, cykorię i kiełki zbóż.

Błonnik i zdrowe tłuszcze w codziennym menu

Niezbędne składniki codziennych posiłków powinny stanowić bogate w błonnik i witaminy kasze, brązowy ryż, makarony i pieczywo z mąki pełnoziarnistej. Warto też dwa razy w tygodniu wprowadzić do menu ryby, np. makrelę, łososia czy śledzia. Są one bogatym źródłem kwasów omega-3, które zapobiegają procesom zapalnym. Zdrowe tłuszcze są obecne także w oleju lnianym, oliwie z oliwek, awokado, orzechach, pestkach dyni i nasionach słonecznika. Nie zapominajmy też o jajkach (dwa razy w tygodniu) i chudym mięsie (indyk, królik). Warto także włączyć do diety nabiał, zwłaszcza napoje fermentowane: kefiry, jogurty naturalne oraz chudy twaróg. Posiłki najlepiej przyrządzać na parze, piec lub gotować. Można je przyprawić kurkumą, imbirem, cynamonem czy kolendrą, by przyspieszyć przemianę materii.

Woda to podstawa

Warto także pamiętać, aby nawilżać skórę również od wewnątrz. Podczas stosowania diety antycellulitowej należy pić dużo wody niegazowanej (ok. 2 l), która jest niezbędna w procesie przemiany materii i usuwaniu toksyn z organizmu. Można także pić napary ziołowe (skrzyp polny, pokrzywa, koper woski, mniszek lekarski, żen-szeń), herbaty (np. zielona), które działają moczopędnie.

Dietę warto połączyć z aktywnością fizyczną i odpowiednią pielęgnacją, wtedy „pomarańczowa skórka” zostanie szybciej pokonana, a skóra stanie się gładka, jędrna i piękna.

Czy picie kawy jest szkodliwe?

Espresso, filtrowana, gotowana, rozpuszczalna… któż nie sięga codziennie rano po filiżankę kawy? Delektujemy się jej aromatem, smakiem, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, iż napój ten posiada także właściwości prozdrowotne. Jaką kawę pić, aby w pełni korzystać z jej dobroczynnych składników?

Kawa – wartości odżywcze

Kawa znana jest ze swoich właściwości pobudzających, gdyż zawiera duże ilości kofeiny, czyli związku chemicznego, który przyspiesza krążenie i stymuluje pracę układu nerwowego. W składnikach kawy znajdują się również przeciwutleniacze, np.: kwas chlorogenowy, katechiny, flawonole, kwasy fenolowe, kwas chinowy, które przyczyniają się do opóźniania procesów starzenia. W kawie możemy również znaleźć witaminę PP, czyli niacynę oraz składniki mineralne tj.: magnez, sód, potas, mangan, ryboflawina i niacyna. Należy przy tym pamiętać, że na zawartość większości tych związków w naparze kawy ma wpływ sposób parzenia i rodzaj kawy – dodatkowo, im wyższa temperatura wody i jej ciśnienie, tym więcej związków rozpuszczalnych w wodzie przenika do naparu.

Kawa a zdrowie

Czy picie kawy jest zdrowe? Naukowcy przekonują, że tak – oczywiście w umiarkowanych ilościach. W 2016 r. kawa doczekała się swojego miejsca w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych. Kofeina, dzięki bioaktywnym związkom, wykazuje bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Napój ten może stanowić jedną z dobroczynnych substancji w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym, takim jak miażdżyca, udar, cukrzyca typu 2, zawał serca czy nowotwory (np. jelita grubego). Korzystnie wpływa także na pracę mózgu, gdyż poprawia jego ukrwienie. Picie kawy zmniejsza też uczucie senności i poprawia nastrój.

Ostatnie badania wykazały również, że kofeina spożywana w umiarkowanych ilościach może chronić przed rozwojem choroby Alzheimera, jak również być stosowana w jej leczeniu. Kawa może odgrywać bardzo ważną rolę w prewencji wystąpienia i rozwoju zwłóknienia czy marskości wątroby, a także raka pierwotnego wątroby. Warto dodać, iż picie kawy nie ma istotnego wpływu na ciśnienie oraz na ryzyko wystąpienia nadciśnienia.

Składniki mineralne w kawie

Kawa wykazuje działanie diuretyczne (moczopędne) zazwyczaj po godzinie od jej wypicia. Dlatego nie należy pic tego napoju w nadmiernych ilościach. Dwie filiżanki kawy dziennie nie wpłyną natomiast na utratę wapnia czy magnezu z organizmu, o ile dieta jest dobrze zbilansowana. Przy jadłospisie ubogim w wapń i magnez oraz spożywaniu dużych ilości kawy, może być jednak potrzebne uzupełnienie niedoborów za pomocą suplementów.

Kawa podczas odchudzania

Kawa poprawia kondycję psychiczną, ale też fizyczną organizmu. Spożywana w umiarkowanych ilościach przed wysiłkiem fizycznym zwiększa wydatek energetyczny po ćwiczeniach. Może więc pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów. Oprócz tego napój wypity przed treningiem dodaje energii na dłuższy czas. Ponadto kawa przyspiesza perystaltykę przewodu pokarmowego – zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, przyspieszając proces trawienia. Napar pity bez dodatku cukru, może więc być składnikiem codziennej diety nawet podczas odchudzania.

Jaki rodzaj i ilość kawy w diecie?

Należy pamiętać, żeby wybierać świeżo mieloną, ziarnistą kawę, np. arabicę. Ważne także, by odpowiednio ją zaparzać oraz rozsądnie dobrać dodatki i pić z umiarem. Tylko wtedy możemy delektować się jej smakiem i aromatem bez wyrzutów sumienia. Warto mieć na uwadze, iż wartości odżywcze i prozdrowotne kawy maleją wraz z różnymi dodatkami, które także podnoszą kaloryczność napoju. Mleko, mleko w proszku, cukier czy inne gotowe mieszanki wchodzą w reakcje z niektórymi składnikami kawy, co obniża jej właściwości antyoksydacyjne. Picie 3-5 filiżanek naparu dziennie to odpowiednia dzienna dawka tego napoju dla przeciętnego dorosłego człowieka.

Kawa – przeciwwskazania

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności podaje, iż spożycie maksymalnie 400 mg kofeiny dziennie ze wszystkich źródeł jest bezpieczne dla większości dorosłych – jedna filiżanka kawy zawiera około 75-80 mg kofeiny. Wyjątek stanowią kobiety w ciąży, u których limit wynosi 200 mg dziennie. Nadużywanie napoju kofeinowego może wywołać, np. uczucie lęku, wzmożoną aktywność, nerwowość czy zaburzenia snu. Nie zaleca się picia kawy osobom z wrzodami żołądka i dwunastnicy, refluksem żołądkowo-przełykowym, nerwicą czy zaburzeniami emocjonalnymi. Kobiety w ciąży i matki karmiące piersią także powinny unikać tego napoju. W przypadku chorób picie kawy należy uzgodnić z lekarzem. Należy jednak pamiętać, że każdy organizm może inaczej zareagować na ten napój.

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy i jego właściwości

Ocet jabłkowy ceniony jest w kręgach osób zainteresowanych naturoterapią i ziołolecznictwem.
Wiele prozdrowotnych korzyści wiąże się z jego stosowaniem, z czego spora część udowodniona została naukowo. Czytaj dalej

kurkuma

Kurkuma w naszym codziennym jadłospisie

Pisaliśmy już na temat dobroczynnego wpływu kurkumy na nasze zdrowie. W tym tekście chcielibyśmy nie tylko podsumować powody, dla których warto ją wykorzystać w kuchni, ale także wymienić kilka prostych sposobów na wkomponowanie tej wartościowej przyprawy w nasz codzienny jadłospis. Czytaj dalej

aloes

Aloes

Aloes rośnie w klimacie suchym i gorącym, głównie na sawannach Afryki, na Półwyspie Arabskim, na Antylach, w Meksyku i w rejonie Morza Śródziemnego.  Czytaj dalej

Czerwone wino

Czerwone wino

Często słyszymy różne teorie na temat alkoholu i jego wpływu na nasze zdrowie. Wino najczęściej oceniane jest bardziej pozytywnie na tle innych trunków. Czy jednak jego konsumpcja faktycznie jest dla nas korzystna? Czytaj dalej

Cukinia

Cukinia

Cukinia przywędrowała do nas z pięknych Włoch, gdzie nosi nazwę “zucchina” – mała dynia.
Ze względu na swój delikatny smak i zapach, jest produktem stosowanym i docenianym przez kucharzy i dietetyków na całym świecie.
Osoby chcące zrzucić kilka kilogramów są fanami cukinii #1, gdyż w jej 100 gramach znajduje się jedynie 15 kalorii.
Ponadto jest lekkostrawna, odkwasza organizm i stanowi bogate źródło wielu cennych witamin i minerałów. Czytaj dalej

kalafior

Kalafior na raka?

Kalafior na raka? Tak. Nie od dziś wiadomo, iż częste spożywanie kalafiora lub innych warzyw pochodzących z rodziny kapustowatych, znacznie obniża ryzyko powstania nowotworu (jamy ustnej, gardła, krtani, piersi, szyjki macicy, prostaty, pęcherza). Jego właściwości mogą nas także ochronić przed zachorowaniem na reumatoidalne zapalenie stawów oraz przed powstaniem wrzodów żołądka. Czytaj dalej

szparagi

Szparag lekarski

Białe, zielone, czy fioletowe…
Szparagi są warzywem widywanym w supermarketach, lecz niegoszczącym zbyt często na naszych stołach.  
Nadeszła więc pora, aby przyjrzeć się im bliżej. Czytaj dalej

Olej magnezowy

Olej magnezowy

Olej magnezowy, to nic innego, jak 31% roztwór chlorku magnezu. Wydobycie tego minerału rozpoczęto w 1982 roku. Znajduje się on 1600-2000 metrów pod ziemią na obszarze dawnego Morza Cechsztyńskiego (rozciągającego się niegdyś od Anglii po Rosję).  Czytaj dalej

Żurawina

Żurawina

Żurawina, to owoc o licznych właściwościach prozdrowotnych. Kto jej nie zna lub nie je, ten z pewnością wiele traci. 

Czytaj dalej

Olej krokoszowy

Olej krokoszowy

Olej krokoszowy  jest olejem z krokosza barwierskiego (Carthamus tinctorius). Już w starożytnym Egipcie, stosowany był do produkcji szminek i innych kolorowych kosmetyków. Obecnie wykorzystuje się go również, jako tańszy zamienniik szafranu. Oryginalnie pochodzi z terenów Bliskiego Wschodu i Indii.
Czytaj dalej

Ostropest Plamisty

Ostropest plamisty

Ostropest plamisty, inaczej “święty ocet”,  rośnie w rejonie basenu Morza Śródziemnego w warunkach naturalnych. W Polsce bywa uprawiany na plantacjach.  Czytaj dalej

Olej lniany

Olej lniany

Olej lniany nie jest częstym gościem na naszych stołach, choć jego prozdrowotne właściwości przewyższają znacznie inne produkty chętniej stosowane przez gospodynie w swoich domach.  Czytaj dalej

Głóg pospolity

Głóg pospolity

Głóg pospolity nie jest rośliną zbyt popularną. Jego właściwości doceniane są zwłaszcza przez osoby cierpiące na chorobę wieńcową i nadciśnienie. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat? Czytaj dalej

Właściwości kaszy gryczanej i zastosowanie w diecie

Kasza gryczana

Kasza gryczana pojawiła się na terenach polski w XIII wieku. Stało się to za sprawą Tatarów, przez co do dzisiejszego dnia, gdzieniegdzie nazywana jest Tatarką. Czytaj dalej

Właściwości tymianku i zastosowanie go w diecie

Tymianek

Jego nazwa pochodzi od greckiego słowa Thymon “do odkażania”. Czytaj dalej

Zastosowanie miodu w diecie

MIÓD- boski nektar

Nie od dziś wiadomo, że miód jest lekarstwem na wiele dolegliwości. Już Hipokrates i Pitagoras przypisywali mu wielką rolę w utrzymaniu zdrowia i długowieczności. Miód działa bakteriobójczo, wzmacnia serce, odżywia mózg, koi nerwy i goi rany. Czytaj dalej

Właściwości dzikiej róży

Dzika Róża

Dzika róża znana jest pod wieloma nazwami:  róża pospolita, róża polna, róża głogowa, róża cierniowa. Jest kolczastym krzewem o łukowato wygiętych pędach, zwykle przekraczającym 1 m wysokości.  Czytaj dalej

Pączki

Pączki, pączuszki…

Tłusty czwartek, obchodzony jest co roku w ostatni czwartek karnawału. Jest dniem wyczekiwanym przez wielu.  Czytaj dalej

Jak zrobić mleko migdałowe

Mleko Migdałowe

Prosta alternatywa dla wszystkich, którzy nie chcą pić mleka zwierzęcego lub mają uczulenie na laktozę. Czytaj dalej

Właściwości oleju kokosowego

Olej kokosowy

Właściwości zawarte w oleju produkowanego z miąższu dojrzałych kokosów, wspaniale wpływają na stan i zdrowie ludzkiego organizmu. Przyjrzyjmy się mu bliżej. Czytaj dalej

Właściwości grejpfruta

Grejpfrut

Obecnie Grejpfrut uprawiany jest w wielu zakątkach ziemi. Największymi jego dostawcami do Polski, są: Turcja, Chiny, Republika Płd. Afryki, Izrael i Hiszpania. Czytaj dalej

Słonecznik a zdrowie

Słoneczniki- piękne i zdrowe

Słonecznik oryginalnie pochodzi z południowych terenów Ameryki Północnej, obszaru dzisiejszego Meksyku. Był czczony przez ludność tubylczą Indian jako symbol boga słońca, Czytaj dalej

właściwości pokrzywy

Pokrzywa zwyczajna

Pokrzywa jest rośliną wieloletnią i osiąga nawet do 2 metrów wysokości. Jej liście są uważane za surowiec leczniczy, choć łodygi i korzenie także bogate są w dobroczynne substancje aktywne. Pokrzywa jest doceniana i wykorzystywana w medycynie naturalnej, jako remedium na wiele przypadłości. Czytaj dalej

Babka lancetowata

Babka lancetowata od starożytności doceniana była za swe prozdrowotne właściwości. W niektórych kręgach uważano, iż jest rośliną wręcz magiczną…. Czytaj dalej

Nagietek lekarski

Nagietek Lekarski

Nagietek jest rośliną jednoroczną, wyrastającą do 60 cm wysokości, zarówno ozdobną jak i leczniczą. Należy ona do rodziny astrowatych. Czytaj dalej

nori

Nori

“Nori”, czyli jadalne wodorosty.
Istnieje około 150 rodzajów wodorostów, z czego 20 można spotkać u wybrzeża Japonii. Są one bogatym źródłem żelaza, wapnia i jodu. Czytaj dalej

Rumianek

Rumianek Pospolity

Rumianek, to roślina jednoroczna, wyrastająca do 50 cm wysokości. Rozmnaża się ona z nasion wysiewanych wprost do gruntu. Najlepiej zrobić to we wrześniu. Kwitnie w czerwcu. W czasie wegetacji Czytaj dalej

Mięta pieprzowa

Mięta pieprzowa

Mięta pieprzowa, to bylina wyrastająca do 80 cm wysokości. Surowcem leczniczym, wykorzystywanym w ziołolecznictwie, są jej liście. Czytaj dalej

Kozieradka pospolita

Kozieradka pospolita

Kozieradka pospolita, zwana również koniczyną grecką, należy do gatunku roślin z rodziny bobowatych. Jest rośliną roczną, wyrastającą do 60 cm. Ma charakterystyczny, trochę mdławy zapach. Czytaj dalej

zielona pietruszka

Zielona pietruszka

Pietruszka jest rośliną dwuletnią pochodzącą z rodziny selerowatych. Ma pierzaste liście, żółtozielone kwiaty i biały korzeń.  Czytaj dalej

Koper Włoski

Koper włoski

Koper włoski w naszych warunkach klimatycznych jest rośliną dwuletnią, wyrastającą do 150 cm.  Czytaj dalej

brukselka

Dlaczego powinniśmy jeść brukselkę?

Prawdziwą nazwą brukselki jest “kapusta brukselska”. Powstała, jako wynik skrzyżowania jarmużu z kapustą. W Belgii była uprawiana od stuleci, a w obecnym czasie jej największymi producentami jest Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. Jest to roślina Czytaj dalej

właściwości kapusty

Kapusta warzywna głowiasta

Kapusta warzywna głowiasta, roślina dwuletnia należąca do rodziny kapustowatych. Nie występuje w stanie dzikim, jedynie w uprawie. Czytaj dalej

Imbir

Imbir- przyprawa, czy lekarstwo?

Imbir jest rośliną uprawianą w Azji, Ameryce południowej, Afryce i na Wyspach Oceanu Spokojnego. Jest on stosowany jako przyprawa w kuchni, ale także jako lecznicze zioło w medycynie naturalnej. Imbir lekarski był jedną z pierwszych Czytaj dalej

Antynowotworowe właściwości siemienia lnianego

Siemię lnianie

Siemię lniane, to oczywiście nic innego, jak nasiona lnu. Len jest byliną dorastającą do 60 cm wysokości. W strefie klimatu umiarkowanego i subtropikalnego występuje 180 jego gatunków, z czego na terenach Polski można spotkać 6 rosnących w warunkach naturalnych i parę innych pod uprawą.

Czytaj dalej

właściwości nasion chia

Chia, nasiona szałwii hiszpańskiej

Chia (inaczej Szałwia Hiszpańska), jest rośliną pochodzącą z Meksyku. Właściwości jej maleńkich nasion były doceniane już przez Majów i Azteków.  Czytaj dalej

prozdrowotne właściwości czosnku niedźwiedziego

Czosnek niedźwiedzi

Czosnek niedźwiedzi, znany także pod nazwą dziki, od wieków cieszy się pozytywną opinią na temat jego wyjątkowych właściwości zdrowotnych i walorów smakowych. Rośnie dziko na terenach Europy, Azji mniejszej i Kaukazu. Roślina osiąga wysokość do 50 cm wysokości. Czosnek niedźwiedzi został nieco zapomniany przez mieszkańców naszego kraju, lecz Czytaj dalej