Właściwości kaszy gryczanej i zastosowanie w diecie

Kasza gryczana


Kasza gryczana pojawiła się na terenach polski w XIII wieku. Stało się to za sprawą Tatarów, przez co do dzisiejszego dnia, gdzieniegdzie nazywana jest Tatarką. Obecnie stosowana bywa jako składnik gorących potraw np. zrazów wołowych, gołąbków (zamiennik ryżu), czy krupnika.

Kasza gryczana, to nic innego jak obłuskane nasiona gryki.  W przepisach wykorzystujemy kaszę nieprażoną (inaczej zwana zwykłą, bądź białą) i kaszę prażoną. W sklepach możemy ją nabyć pod paroma postaciami, w zależności od zastosowanego procesu obróbki (cała, łamana, łamana drobna). Po jej zmieleniu otrzymujemy mąkę gryczaną. 

Kasza gryczana a zdrowie

Nie od dziś wiadomo, iż kasza gryczana jest bogatym źródłem ważnych składników odżywczych.

W 100 gramach  kaszy znajduje się:

  • 69,3 g węglowodanów
  • 12,6 g białka
  • 3,1 g tłuszczu
  • 5,9 g błonnika
  • indeks glikemiczny 54

Jest bogata w :

  • krzem, który zapobiega zawałom, wylewom, żylakom, krwawieniu dziąseł, chorobom kości i stawów, wypadaniu włosów, łamaniu paznokci, oraz uczuciu zmęczenia.
  •  witaminy B1, B2, PP, B6, E, cynk, fosfor, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo i kwas foliowy.

Kasza gryczana wykorzystywana jest w przemyśle farmaceutycznym do produkcji leków na miażdżycę, problemy z krążeniem, żylaki i hemoroidy.

Poza wymienionymi korzyściami zdrowotnymi, spożywanie kaszy gryczanej ma jeszcze inne plusy – jest produktem tanim i nie zawiera w sobie glutenu.

Kliknij i poznaj właściwości i zastosownie głogu pospolitego.

Na podstawie:
www.nutridieta.pl/wartosci-odzywcze/wartosci-odzywcze-zboza-2/
http://bonavita.pl/kasza-gryczana-wlasciwosci-wartosci-odzywcze-i-dietetyczne-przepisy
Zdjęcie: The Huffington Post