Dieta Dr. Roberta Atkinsa


Dieta Atkinsa należy do rodzaju diet nieskowęglowodanowych.
Podejście to wzbudza spore kontrowersje wśród dietetyków i lekarzy z powodu małej różnorodności dopuszczalnych produktów. Dieta została stworzona w latach ‘70 przez nowojorskiego kardiologa Roberta Atkinsa. Uważał on, iż za problemy z nadwagą odpowiedzialne są węglowodany. Według jego założeń ograniczenie spożycia cukrów prostych i złożonych zmienia przemianę materii. Ponadto dieta ta lekko zakwasza krew i zmniejsza uczucie głodu. Ilość spożywanego pokarmu jest w zasadzie nieograniczona. Przestrzegając wszystkich zasad wyznaczonych przez dr. Atkinsa można zrzucić nawet do 5 kg. miesięcznie.

Etapy diety Atkinsa:

  • 1-2 tydzień. Ilość węglowodanów : 20g./dobę
    Produkty dozwolone: warzywa niezawierające skrobi, np. ogórek, fasolka szparagowa, sałata, szpinak, dynia, cebula, botwinka, pomidory, kalarepa, rzepa, kapusta, por.
    Produkty niedozwolone: owoce, warzywa zawierające skrobię, jogurt, mleko, pieczywo, produkty zbożowe, kofeina, papierosy.
    Do picia: woda (około 2l.), słaba (gorzka) herbata.
  • 3-4 tydzień. Ilość węglowodanów : 30-50g/dobę.
    Można poszerzyć menu o owoce posiadające niski indeks glikemiczny, oraz spożywać więcej warzyw.
  • Etap ten może trwać dłuższy czas – aż osiągniesz satysfakcjonujące efekty. Niektórzy po prostu zmieniają styl życia i pozostają mu wierni latami, choć lekarze alarmują, iż ten sposób żywienia nie powinien być stosowany przez dłuższy okres niż 1 rok. Należy pamiętać, aby w dalszym ciągu nie łączyć węglowodanów z tłuszczami zwierzęcymi, białkiem i jajami.

Jak w przypadku każdej diety alternatywnej, mamy obawy dotyczące zdrowia osób ją stosujących. Dietę tę powinny przyjmować jedynie osoby zupełnie zdrowe, nie zapominając o suplementacji witaminami i minerałami. Dłuższe stosowanie diety Atkinsa może doprowadzić do niedoboru witamim, megnezu, sodu, zakwaszenia organizmu, skazy moczanowej, powstania próchnicy, miażdżycy, a nawet doprowadzić do udaru mózgu.

Kliknij i przeczytaj także podstawowe założenia diety ziemniaczanej.

Źródło:
http://www.webmd.com/diet/a-z/atkins-diet-what-it-is
https://www.atkins.com/
http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/odchudzajace/dieta-atkinsa-przykladowy-jadlospis-na-3-dni-dla-etapu-pierwszego_34994.html