Jarmuż

Jarmuż, roślina o silnym działaniu przeciwnowotworowym.


Jarmuż, jest rośliną dwuletnią, należącą do rodziny kapustowatych. Długość jego łodyg dochodzi nawet do jednego metra. Jej jadalną częścią są zachwycające swą kolorystyką liście. Od żywozielonych, przez zielono-fioletowe do fioletowo-brązowych.  

Właściwości jarmużu

Już w czasach starożytnych był wykorzystywany, zarówno w celach spożywczych, jak i ozdobnych. Jarmuż zawiera witaminę K, A, C, wapń, potas, żelazo, karotenoidy, bardzo dużą ilość przeciwutleniaczy, między innymi sulforafanu, mającego silne właściwości przeciwnowotworowe.

Oprócz działania antyrakowego, jarmuż także:

  • przeciwdziała pojawieniu się wrzodów i zaćmy,
  • poprawia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Jarmuż do okresu średniowiecza był jednym z najpopularniejszych zielonych warzyw na obszarze Europy. Współcześnie mniej o nim słyszymy, choć uznanie dla korzyści zdrowotnych płynących z jego spożycia znów rośnie.

Roślina ta uprawiana jest w Europie, Azji, Ameryce Północne. Sposobów przyrządzenia jest wiele. Można go wkroić do sałatek, wycisnąć sok, zblendować w zielone smoothie, blanszować, podsmażyć, ugotować na parze, czy upiec. Na “zadanie domowe” należałoby poszukać smacznie wyglądających przepisów, gdyż wartość spożywcza tej rośliny jest niekwestionowana.

Świetnie smakują sałatki jarmużowo-owocowe. Wystarczy do miski pokroić 3 garści umytego jarmużu, dodać małe kawałki jabłka, kiwi, pomarańczy. Za sos bardzo dobrze posłuży sok z cytryny zmieszany z miodem. Czy istnieje lepszy, prostrzy, szybszy i smaczniejszy przepis na sałatkę?

Kliknij i poznaj prozdrowotne właściwości brukselki.

Na podstawie:
http://bonavita.pl/jarmuz-cudowne-warzywo-o-niezwyklych-wlasciwosciach-i-wysokiej-wartosci-odzywczej
https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/zdrowe-odzywianie/5-powodow-dla-ktorych-warto-pokochac-jarmuz/lebdl50