Jak przyspieszyć przemianę materii?


Czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego twoja koleżanka może jeść wszystko i ciągle jest szczupła? Dlaczego ona może zjeść drożdżówkę, kawałek ciasta i do tego kilka pralinek w ciągu dnia, a Ty wciąż musisz sobie wszystkiego odmawiać?  Odpowiedź jest prosta. Otóż każdy z nas ma inny poziom przemiany materii – tym terminem określamy całość przemian biochemicznych naszego ustroju, czyli tempo i sposób spalania kalorii. Tu najważniejszą rolę odgrywa płeć, wiek, wzrost i masa ciała. Najwięcej szczęścia mają wysocy, wysportowani i dobrze odżywieni młodzi panowie. Ale nie ma powodów do zmartwień, każdy może podjąć kilka działań, aby pomóc sobie w walce ze zbędnymi kilogramami.

Do czynników mających wpływ na naszą przemianę materii zaliczamy:

Udział masy mięśniowej w ogólnej budowie ciała

Skorzystaj z wagi działającej na zasadzie bioimpedancji elektrycznej lub poproś o to dietetyka i określ u siebie procentowy udział mięśni. Im będzie ich więcej, tym lepiej. Dziś już wiadomo, że jeden kilogram mięśni to szybsza przemiana materii o 200-300kcal! Jeśli twój wynik nie jest satysfakcjonujący, pomyśl o karnecie na siłownie. Tylko dzięki ćwiczeniom siłowym zbudujesz mięśnie.

Prawidłowy stan odżywienia

Nasza dieta powinna być odpowiednio skonstruowania do potrzeb organizmu.  Jeśli udział poszczególnych składników będzie nieodpowiedni, ucierpi na tym cały organizm.  Przy deficycie cennych składników obniża się poziom przemian biochemicznych. Co więcej, organizm będzie reagował wzmożonym apetytem w nadziei, że w końcu zjesz te brakujące składniki!

Częste i małe porcje

Częste, ale mniejsze posiłki oraz odpowiednie odstępy czasu to kolejne czynniki, dzięki którym ustabilizujesz masę ciała. Dzięki regularnym posiłkom nie będziesz mieć ataku wilczego apetytu, a Twój organizm, dzięki stałym dostawom energii, nie będzie nastawiony na „magazynowanie”.

Zwiększona podaż białka w diecie

Białko przyspiesza przemiany w naszym organizmie, ale nie możesz zapomnieć o dodatkach skrobiowych: pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, ziemniakach. Jeśli przejdziesz na dietę, w której udział białka będzie wynosił powyżej 130-159 g na dzień, to zakwasisz organizm, a redukcja tkanki tłuszczowej w naszym organizmie odbywa się tylko w warunkach alkalicznych. Do takich diet zaliczają się obecnie bardzo modne diety wysokobiałkowe – monodiety i popularne diety oczyszczające. Jeśli masz możliwość obliczenia podaży białka w swojej diecie to odpowiednią ilością będzie 1-1,2 g na kg masy ciała dla osoby odchudzającej się i nieuprawiającej wyczynowego sportu.

Czynniki fizjologiczne

Takie jak miesiączka, czy karmienie piersią również maja wpływ na przemianę materii. To dlatego w tych okresach odczuwasz wzmożony apetyt.

Środowisko

Niska temperatura otoczenia przyspieszy przemianę materii, ale pamiętaj w takiej sytuacji odczuwasz wzmożony apetyt. Idealna temperatura otoczenia to 18-21 st.

Zdrowa tarczyca

Organem odpowiedzialnym za naszą wagę jest m. in. tarczyca. Jeśli masz nadwagę/ otyłość, a dodatkowo zauważyłaś/eś u siebie takie objawy jak: zaparcia, szara cera i wieczne zmęczenie poproś swojego lekarza rodzinnego o badanie TSH.

Mniej stresu

Jeśli należysz do osób żyjących w ciągłym stresie, twoja kora nadnerczy wytwarza większe ilości kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za odkładanie się tkanki tłuszczowej głównie w obrębie brzucha. 30-minutowy relaks po ciężkim dniu może stać się zbawienny dla sylwetki.