Gdy na zewnątrz jest ciemno i zimno…


Gdy na zewnątrz jest ciemno i zimno, trudno o dobry nastrój. Jeśli nadejście zimy pozbawia cię energii i radości życia, to czas żeby w końcu zmienić dietę.

Przyczyną przewlekłego zmęczenia, apatii, zaburzenia koncentracji i napadów łaknienia w okresie zimowym jest podwyższony poziom melatoniny (hormonu snu) i jednoczesny obniżony poziom serotoniny.  Można ten stan zmienić dokonując pewnych zmian w jadłospisie, a więc spożywaj i pij:

Węglowodany złożone: tylko pełne ziarno zawiera węglowodany złożone, które zawierają tryptofan, niezbędny aminokwas do syntezy serotoniny. Znajdziesz go w takich produktach jak banany, łosoś, indyk i tofu.

Pestki dyni, nasion konopi, słonecznika: są dobrym źródłem cynku i nienasyconych kwasów tłuszczowych – niezbędnych składników odpowiedzialnych za równowagę hormonalną. Jedz często tłuste ryby morskie, orzechy i awokado, bo tam znajdziesz te wartościowe substancje.

Produkty o dużej zawartości magnezu: znajdziesz go w zielonych warzywach, komosie ryżowej, roślinach strączkowych. Mało osób wie, że magnez znajduje się również w przyprawach takich jak liść laurowy, czarny pieprz i rozmaryn.

Zarodki pszenne: często spychane na drugie miejsce przez otręby. Nie warto o nich zapominać, gdyż są doskonałym źródłem tyrozyny i fenyloaleniny – związków, które zadbają o dobry nastrój.

Orzechy brazylijskie: pośród wszystkich orzechów zawierają największą ilość selenu, który podobnie jak cynk dba o dobre samopoczucie.

Herbata z melisy, rumianku i dziurawca: znane od dawne ze swojego działania uspakajającego i antydepresyjnego.

Pluskawica groniasta: idealna dla pań w okresie menopauzy. W tym czasie warto uwzględnić preparaty na bazie miłorzębu japońskiego i płynnego ekstraktu z pieprzu metystynowego (kava kava).

Unikaj produktów odbierających energię: alkoholu, węglowodanów rafinowanych, wysoko przetworzonej żywności.  Nie spożywaj napojów i jedzenia dietetycznego typu light oraz napojów gazowanych. W nich również znajduje się wiele sztucznych dodatków, które są szkodliwe dla zdrowia. Jedz częściej, ale mniej najlepiej 4-5 posiłków dziennie.

Jeśli masz nadwagę prowadź przez kilka dni dzienniczek, aby sprawdzić czy nastrój wpływa na to, co jesz. Kiedy wprowadzisz zmiany w diecie, znajdź czas na ćwiczenia fizyczne. Gdy zaczniesz ćwiczyć szybko się przekonasz, że jest to prosty sposób na poprawę nastroju.